2006-08-12

THE DEARS - GÖTEBORG 11 AUGUSTI

The Dears är ett popband. De har vissa låtar som är lite hårdare, men likväl är de ett popband. Därför blir jag lite besviken när de försöker vara ett rockband. Eller försöker, de lyckas rätt bra! Och kanske var det några i den runt 300 personer stora publiken som uppskattade konserten mer än dom uppskattar en kväll hemma i soffan bredvid stereon. Men jag var inte en av dom. Efter några låtar började jag tänka, skulle dom passa bättre i en intimare miljö? En rätt vanlig tanke när man tycker att något inte riktigt stämmer, men om jag ska vara ärlig kan jag inte tänka mig att det skulle låtit bättre någon annanstans. Det känns som att The Dears anpassat sina konserter för stora utomhusscener.

Fast självklart är deras mer rockiga framtoning live inte bara av ondo. Murray Lightburns röst gör sig alldeles förträffligt när han nästan skriker ut lyriken, utan att för det någonsin missa en ton. Och låtar som lost in the plot är fortfarande helt underbara, vilket på något sätt gör mig ännu mer besviken, för det känns som att det här kunde varit så underbart bra om de bara ville! Problemet är inte att de inte kan, utan att de helt enkelt tänkt: "vi gör såhär istället!"

Bonus-MP3:
The Dears - Lost in the Plot




If you own copyright to a song posted on this site and wish for it to be removed,
please email us at indiemaffian@gmail.com and we will remove it as soon as possible.