2006-08-23

KASABIAN - EMPIRE


Kasabians självbetitlade debutalbum var enligt mig ett av 2004 års absolut bästa album, och att säga att jag gått och väntat i 2 år på uppföljaren är inte en så stor överdrift som man skulle kunna tro.

Självklart hinner man bygga upp stora förväntningar under en så lång tid, och även om uppföljaren Empire är ett riktigt bra album så når det inte riktigt upp till debutens höjder. På många sätt ska man vara tacksam att de inte valde att spela in debuten igen, men det känns inte som en evolverad version av Kasabian, det känns snarare som att de lyssnat på Black Rebel Motorcycle Club och andra liknande band som härjade i början av millenniumet.

För att vara lite klichéig saknar jag också den där halvpubertala energin som band så ofta lyckas förmedla på debutplattor för att sedan tappa.

+
By My Side
Last Trip (In Flight)
Empire

=
Me Plus One
Seek & Destroy
Stuntman
The Doberman
Shoot the Runner

-
Sun/Rise/Light/Flies
Apnoea
British Legion




5 Comments:

At 28/8/06 20:57, Blogger Robby said...

- till British Legion?
Tycker den är en av plattans bästa..

 
At 1/9/06 17:21, Anonymous Anonym said...

NI ÄR GALNA!!!

 
At 2/9/06 18:29, Blogger immelmann said...

jag gillar verkligen inte british legion, sämst på skivan skulle jag vilja påstå.

jag är inte alls galen :(

 
At 14/9/06 17:07, Blogger The Debt Collector said...

Jag tycker verkligen plattan är hårt överskattad. Var är alla sköna låtar som påminner om Club Foot?

 
At 15/9/06 14:55, Blogger immelmann said...

nja, vet inte om jag skulle säga "överskattad".. grejjen för mig iaf är att debuten var en 10a.. eller en stark 9a. grymt svårt att följa upp en sån platta.

 

Skicka en kommentar

<< Home

If you own copyright to a song posted on this site and wish for it to be removed,
please email us at indiemaffian@gmail.com and we will remove it as soon as possible.