2006-06-22

LIKE HONEY - NEW YORK (DEMO 06)

3 september 2006: Like Honey + The Lucksmiths, Mejeriet, Lund

Jag blev så glad! Egentligen skulle jag bara kolla vilka låtar Like Honey lagt upp på deras myspace och så fick jag se den här fantastiska nyheten.
Jag hörde Like Honey för första gången under en av det här årets sista januarikvällar när de spelade på just Mejeriet. Ironiskt nog satt jag hemma framför datorn alldeles nykär i låten Airport istället för att vara på deras spelning. Det man inte vet har man inte ont av, tills man upptäcker det dagen efter. Istället för att gråta över en missad spelning konstaterade jag att Like Honey - Airport EP var 2006 års bästa skiva. Det tycker jag nog fortfarande. Någon kommer nog att rätta mig och i all välmening påpeka att Airport EP släpptes i oktober 2005. Det förändrar ingenting, Like Honey är ett sådant band som är så mycket större än dumma regler och logiska resonemang.
Melodier och sång betyder mest för mig när jag lyssnar på musik. Kombinera en fantastisk röst med känsla i varje ord som betonas så får du en hyfsad beskrivning av Like Honeys sångerska Johanna Cromnow. Hela tiden i samspel med ett band som skramlar lite lagom med sina instrument, aldrig för mesigt och inte heller tråkigt som softpop kan bli när man är på fel humör. Av resten av bandet utmärker sig Sandra Svensson mest med sina konstiga och underbara syntljud.

New York i versionen ovan är en tidig demo från deras nya fullängdare som kommer när den är klar. Vill man höra mer nytt så får man gå på deras spelningar. Vi ses den 3 september i Emmas Hus på Mejeriet!


Like Honey - For A Reason
Like Honey - Airport

Like Honeys debut-EP So Silent finns på deras hemsida för gratis nedladdning. Myspace är värt ett besök för att få höra Sad Song.



If you own copyright to a song posted on this site and wish for it to be removed,
please email us at indiemaffian@gmail.com and we will remove it as soon as possible.